Monday, March 22, 2010

Man tager vad man haver och lagar en grön soppa

Då och då måste man rensa i frysen, speciellt om den är så pass liten som min.

Rensningen resulterade i :
- 2 halvtomma paket gröna ärter - ca 200 g
- ett halvt paket sparris - ca 100 g;
- 200 g broccoli;
-  ett halvtomt paket italienska kryddor;
- tärnad potatis ca 70 g;
 Buljong har jag alltid hemma.
Jag värmde 1 liter grönsaksbuljong, lade i alla frysta grönsaker, några vitlökssträngar, örterna, samt lite salt och peppar. Allt  hade kokats i 5 minuter och  sedan mixade jag soppan lite försiktigt. Den blev faktiskt mycket god och dessutom fick jag lite plats i frysen. Och så hade vi en lunch färdig på 10 minuter. Det är det bästa med att laga soppor - fortare och enklare kan det inte vara.

Hittar du något annat i frysen kommer det att fungera lika bra, eller även bättre - vem vet? 

No comments:

Post a Comment