Thursday, March 11, 2010

Ljust bröd med havrekli

Basreceptet är detsamma som  här  men i stället för rågmjöl hade jag havrekli i.

Dag 1
200 g vetemjöl
3 dl ljummet vatten
1 dl rågsurdegsgrund
Blanda allt i en bunke, och låt stå 10-12 timmar, gärna vid en temperatur kring 22-24 grader.

Dag 2 
Surdegen från gårdagen
600 g  (10 dl) vetemjöl (jag använde Manitoba Cream från Finax)
120 g (3 dl) havrekli
3-4 dl ljummet vatten (här måste man prova sig fram - degen bör ha bra spänst, men ändå vara lite lös)
2-3 tsk salt
Blanda allt utom saltet väl, och låt vila i 30 min. Tillsätt sedan saltet (jag brukar blanda saltet med lite vatten), och knåda därefter degen i några minuter till. Den bör släppa från bunkens kanter. Lägg sedan över degen i en stor oljad bunke, och låt den jäsa. Under tiden viker du ihop degen tre gånger. Beskrivningen hittar du också här.



Första vikningen görs efter en timme, varefter degen låtes vila i en timme. Upprepa sedan två gånger till, med en timmes mellanrum. Degen skall jäsa sammanlagt i cirka 3-5 timmar. Efteråt formar man två limpor och lägger de i mjölade jäskorgar med skarven uppåt. 
Bröden skall nu jäsa cirka 2 timmar i rumstemperatur, eller 12-16 timmar i kylskåp.

När degen har jäst klart, är det dags att baka. Sätt ugnen på 250 grader, och låt värmas upp ordentligt. Placera en plåt eller baksten i mitten av ugnen. Snitta bröden några gånger, och lägg bröden på plåten/bakstenen i ugnen. Spruta sedan snabbt lite vatten på ugnens väggar, innan du stänger luckan. Sänk efter tio minuter värmen till 220 grader. Bröden skall bakas i cirka 40 minuter. Jag tycker personligen om en hård skorpa på det bröd jag själv bakar.Bröden håller sig färska 2-3 dagar. Sedan brukar vi rosta det. Rostat surdegsbröd smakar speciellt gott:)


No comments:

Post a Comment