Wednesday, March 10, 2010

Spaghetti Carbonara - light version

Carbonara är min favorit pastarätt. Så fort M. äter inte middag hemma passar jag på att laga den. Han tycker nämligen inte om pasta - ibland funderar jag om han är verkligen vår son. Idag bestämde jag mig för att laga en light version med skinka i stället för pancetta eller bacon. Lite mindre kalorier blev det. Jag brukar använda hela ägget, inte bara äggulor och har grädde i såsen. I Italien brukar man inte använda grädde, det gör man däremot gärna i andra europeiska länder och i USA

För 2 personer:
  • 300 g spaghetti (idag bavette)
  • 150 g skinka skuren i tunna bitar
  • 2 ägg
  • 1 dl grädde (det kan vara mera om man så vill)
  • nyriven parmesan
  • salt och svartpeppar
  • en liten gul lök och ev. en stor klyfta vitlök
  1. Blanda äggen, grädde, salt och det mesta av parmesanen i en liten skål.
  2. Koka upp rikligt med saltat vatten till pastan och koka den enligt anvisning på paketet.
  3. Hetta upp en stekpanna på medelhög värme och stek skinkan/pancettan och lök tills pancettan blir knaperstekt och löken genomstekt. Sänk ev. temperaturen på plattan lite så att det inte blir bränt.
  4. Häll av vattnet från den färdigkokta pastan och blanda med knaperstekt Skinka/pancetta och lök. Blanda sedan ihop med äggblandningen.
  5. Lägg upp på tallrikar och strö rikligt med svartpeppar över.
  6. Tillsätt det sista av parmesanosten på toppen.
Jag beställer aldrig carbonara när vi äter ute. Min är den bästa;) Tro mig, jag har testat.

 

No comments:

Post a Comment