Wednesday, May 26, 2010

Sallad med blomkål & bellaverde

Bellaverde®Broccoli är en ny utsökt, långstjälkad variant av broccoli. Mer om den kan du läsa här.


Jag älskar broccoli i alla konstellationer och blev nyfiken på den nya varianten när jag upptäckte den i min butik. Ganska fort kom jag på hur den skall användas - åtminstone den här gången.
Blomkålssalladen brukar jag tillaga ofta på våren, när blomkålen smakar mest och bäst. Den här gången tyckte jag att den gröna bellaverde med sin specifika, lite söta smak kommer att passa perfekt till min sallad.




Till 6 personer:
1 medelstort blomkålshuvud
200 g bellaverde broccoli
Till såsen:
1 dl  majonnäs
2 dl naturell yoghurt

1 msk fransk senap helst Dijon
2 msk färsk hackad dill

2 pressade vitlöksklyftor
salt & peppar


Dela blomkålen i buketter. Koka dem nätt och jämt mjuka i lättsaltat vatten eller ångkoka . Häll upp i durkslag och spola med kallt vatten. Gör samma med bellaverde - det räcker att koka dem  2-3 minuter.
Blanda ihop såsen och slå den över grönsakerna. Blanda väl men försiktigt och låt salladen stå ca 1 timme innan den serveras. Salladen är god, som tillbehör,  både till stekt eller grillat kött respektive fisk. Färsk potatis med dill passar utmärkt till.

No comments:

Post a Comment