Saturday, May 1, 2010

Avokadoröra med pitabröds chips

Receptet på röran har jag hittat på själv, och den brukar uppskattas - inte minst av min son, och det säger mycket:

Till 4 personer behövs:
2 mogna avokador
2 vitlöksklyftor
1 tsk sambal oelek
2 tsk hackad färsk basilika
80 gram feta ost
2 dl lätt creme fraiche
Mosa avokadorna och feta, med vilken teknik
du föredrar. Jag använder en variant av potatispress
och den fungerar alldeles utmärkt.
Tillsätt resten av ingredienserna och blanda
röran väl. Garnera med lite färsk basilika.
Servera med majschips eller pitabröds chips.

Att göra chips av pita bröd är hur enkelt som helst. Dela bröden i små trianglar, pensla med lite olivolja och grädda i ugnen i cirka 10 minuter.  Jag använde både mörkt och ljust pita bröd, och märkte att de mörka behöver kortare tid i ugnen.
Detta,  tycker jag,   är en trevlig variant av tillbehör och dessutom billigare. Det brukar gå åt ganska mycket. Till 4 personer behövs 5-6 pita bröd.

No comments:

Post a Comment