Saturday, April 17, 2010

Jordärtskockssoppa

Igår läste jag i min morgontidning att butikssäsongen för jordärtskockan är egentligen slut. Då fick jag naturligtvis lust att laga just  jordärtskockssoppa. Som tur var hade jag fått tag på de i min butik. Samtidigt så passade jag på att läsa lite om denna användbara rotfrukt.
Visste ni att:
Jordärtskockan kommer ursprungligen från Nordamerika och har via Asien kommit till Europa på 1700-talet. Det finns upplysningar om att man började odla jordärtskockor i Skandinavien omkring år 1800. Linné lär ha propagerat för jordärtskockor men eftersom potatis var mer lättodlad och gav större avkastning blev sockorna utkonkurrerande. 
De tillhör familj Asteraceae (korgblommiga växter) och heter i olika språk så:
·    Latin: Helianthus tuberosus
·    Engelska: Jerusalem artichoke eller på senare år sunchoke och sunroot
·    Tyska: Erdbirne, Topinambur
·    Franska: Topinambour
·    Spanska: Aguaturma
·    Norska: Artichoke
·    Danska: Artiskok
·    Finska: Artisokasta
Knölarna är knotiga, ojämna och lite lik ingefärsroten. Gemensamt med en del andra medlemmar i Asteraceae (däribland kronärtskockan), lagrar jordärtskockan kolhydraten inulin istället för stärkelse.  Detta har betydelse för diabetiker.


Mest tycker jag om det tyska namnet:)
Det låter ju fint med  topinambursoppa - lättare att uttala - åtminstone för mig;)


Förrätt tilll 6 personer eller huvudrätt till 4 personer.
Som vanligt hade jag flera recept på soppan, men till slut lånade jag lite av varje och lagade min egen version.
Ingredienser:
450 g  jordärtskockor (5 st)
2 st  potatisar
citronsaft, några droppar
2st  Schalottenlökar, 2 klyftor vitlök
1 msk  smör
8 dl  grönsaksbuljong
2 dl  vitt vin
1 dl  grädde
salt & citronpeppar
färsk timjan & persilja
Tillagning:
1. Skär av småknölarna på jordärtskockorna och skala dem. Skär  dem i bitar.Lägg bitarna i kallt vatten med några droppar citron i så de inte blir missfärgade.
2. Skär ner schalottenlöken i lagom stora bitar. Fräs på medelvärme tillsammans med 1 matsked smör. När löken har svettats ett tag utan att få färg, tillsätt jordärtskockorna och pressad vitlök.  Låt dem fräsa med i cirka 5 minuter under omrörning.
3. Häll på det vita vinet och låt sedan koka ihop tills hälften återstår.
4.  Häll i buljong och lägg i potatisbitarna. Koka tills potatis och skockor är mjuka, cirka 10–15 minuter.
5.  Tillsätt grädden och låta allt sjuda i cirka 5 minuter.
6. Mixa soppan slät med en stavmixer. Smaka av med salt och nymald citronpeppar samt timjan & persilja.

No comments:

Post a Comment