Monday, April 26, 2010

En dag utan kolhydrater

Helt utan kolhydrater blir man ju inte. Det finns kolhydrater i det mesta vi äter tillsammans med köttet eller fisken: kolhydrater finns ju i alla grönsaker. Lågkolhydratkost betyder då  att det är bara det att man äter betydligt mindre kolhydrater än vad som anses som normalt. Bra grönsaker (listan hittade jag på frisknet.com) med lågt GI-värde, som man ska äta ofta är: aubergine, blomkål, broccoli, brysselkål, böngroddar, bönor (alla sorter), fänkål, grönkål, grönsallad, gurka, kronärtskockor, kål, lök (alla löksorter) mangold, morötter, paprika, purjolök, rädisor, selleri, spenat, tomater, zucchini, vitlök, vitkål, ärtor. 

Så, under mina hälsosamma dagar försöker jag äta mycket fettfattig protein och massor av dessa nyttiga grönsaker.
Frukost:
1 stor spetspaprika 
1 kokt ägg
några skivor rökt skinka
några salladsblad
hackad salladslök
2 dl lätt kvarg (kan bytas mot Keso mini)
salt & peppar

Fyll de halverade paprikorna med alla dessa goda saker, strö över den hackade salladslöken, salta och peppra om du vill,  och njut - gärna på en solig balkong.

Frukosten kan varieras i det oändliga - i stället för paprika brukar jag ofta använda endiveblad, som har en behagligt besk smak. Du kan också ersätta salladen med rucola, skinkan med kalkonbröst, och så vidare.



Under sådana dagar undviker jag alltså alla dessa uppenbara kolhydrater som exempelvis finns i bröd, potatis, pasta, ris, bulgur, couscus, och i möjligaste mån all fett.  
                                                                                                       


Till både lunch och middag hade jag lagat
Thaisoppa med kyckling

Ingredienser: 
7 dl hönsbuljong (av tärning)
2 citrongräs 
1 purjolök 
2 morötter (gul och orange)  
1 pressad vitlöksklyfta 
1 tsk kaffir lime leaves 
1 tsk green curry paste 
1 burk kokosmjölk gärna light (400 g) 
300 g strimlad kycklingfilé 
1 röd chilifrukt 
 färsk koriander

Gör så här:
1. Finstrimla kycklingfiléerna. Dela, kärna ur och strimla pepparfrukten. Rensa och stimmla purjolöken Spara lite av den gröna delen. Finhacka citrongräset fint. Skala och skiva morötterna i skivor och stavar.
2. Fräs kyckling och pepparfrukt under omrörning i oljan ca 3 min. Krydda med salt. Tillsätt buljongen, purjolöken. Blanda i kokosmjölken och curry. Lägg i morötterna.  Koka upp soppan under omrörning. Låt koka i 10 minuter.
3. Tillsätt kaffir lime leaves. Koka ca 2 min. Smaka av soppan med salt om det behövs.
4. Ta grytan från värmen. Blanda i grovhackade ärtskott och korianderblad. 
5. Servera soppan med hackad koriander och purjolöksstrimlor.
Receptet på soppan fick jag inspiration till på Icas hemsida, men det finns massor andra att hitta. Jag var mycket nöjd med min variant, men det skulle fungera minst lika bra med pak choi, paprika, mangold och/eller ärtskott. Det skulle gå även fortare med frysta wokgrönsaker. Det är bara att improvisera lite.

No comments:

Post a Comment