Tuesday, June 22, 2010

Banansallad med ingefära och honung

Så fort jag såg detta recept visste jag att det skulle bli en hit. Och jag hade rätt.  
Söta bananer i ingefärssockerlag smaksatt med lime- och apelsin juice toppad med gyllene honung.
 Det kunde inte vara dåligt och super enkelt dessutom.

Jag ändrade lite receptet*  och så här blev det:
Ginger Sirap:
  • 120 g sockerrör
  • 3 cm färsk ingefära, skalad och tunt skivad
  • 1 vaniljstång (jag har vanilj pulver)
  • 200 ml vatten
Övriga ingredienser: 
  • limejuice av 4 frukter
  • saft av 2 apelsiner
  • några bananer (4-5)
  • honung
  • glass till servering
Koka socker, ingefära och vanilj i en liten kastrull under omrörning tills
 allt sockret är upplöst. Jag kokade längre,  tills en del av vattnet har dunstat bort i sirapen började tjockna.
Ta bort grytan från spisen. Sila sirapen och ett par matskedar.
Blanda resten blandas med lime- och apelsin juice.
Låt den sedan i kylen i minst 1 timme.
Författaren rekommenderar att lägga skivade bananer strax före servering, men jag
låt bananerna ligga i en timme.Jag gav dem pomarynować botade en timme.
Vi åt salladen med glass smaksatt med lemon curd, toppad med resten av ingefära sirap och honung. Poesi.
Med vaniljglass skulle smaka lika bra.



*  Receptet som jag inspirerades av kommer från Marcus Samuelssons
bok  Africa on My Mind, Smaker, recept och intryck från hela kontinenten.

No comments:

Post a Comment